Zarządzanie doświadczeniami klientów

Wyobraź sobie, że jesteś prezesem firmy i pewnego dnia jeden z Twoich kluczowych dyrektorów, Jan, melduje Ci, że poustawiał w firmie wszystkie procesy dotyczące zarządzania doświadczeniami klientów. Ok, ale co on dokładnie zrobił ?

Zarządzanie doświadczeniami klientów
 

Zarządzanie doświadczeniami klientów – 2 filary

Gdybym była wspomnianym dyrektorem, oparłabym zarządzanie doświadczeniami klientów na 2 filarach:

1️⃣Określam właściwą strategię zarządzania doświadczeniami klientów:

  • Krok 1 – Zrozumienie klienta: zbieram głos klienta (realizuję badania opinii), opracowuję mapę podróży/doświadczeń klienta as is – czyli analizuję status quo.
  • Krok 2 – Opracowuję strategię zarządzania doświadczeniami klientów, spójną ze strategią firmy.
  • Krok 3 – Projektuję pozytywne doświadczenia klientów, np. tworzę mapę podróży/doświadczeń klienta to be – czyli docelową.

2️⃣Planuję spójne działania w zakresie zarządzania doświadczeniami klientów i ich optymalizację:

  • Wprowadzam:
    • stały pomiar efektów działań,
    • mierniki CX,
    • cykliczne badania opinii klientów (Voice of Customer Program) oraz
    • pętlę zwrotną opinii (Close the Loop).
  • Planuję działania wspierające CX przez kadrę zarządzającą.
  • Realizuję działania wspierające budowanie kultury firmy skupionej na klientach, w tym dbam o pozytywne doświadczenia pracowników.

 

Korzyści finansowe płynące z dobrze zarządzanych doświadczeń klientów (Customer Experience Management) są policzalne.

Analiza wyników finansowych firm znajdujących się w zestawieniu Top 100 Brands dowodzi, że im wyższe są oceny doświadczeń klientów, tym większy jest wzrost ich przychodów.

 

KPMG podaje, że przychody firm z najlepszymi ocenami klientów rosły o 8 punktów procentowych szybciej niż przychody firm z indeksu WIG warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

 

[1] Raport KPMG, Jak budować pozytywne doświadczenia klientów? Analiza wiodących praktyk zarządzania doświadczeniami klientów na rynku polskim.

 

Dołącz do dyskusji na ten temat na LinkedIn

Przeczytaj także: Zarządzanie doświadczeniami klientów – kompendium wiedzy o Customer Experience

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy

Nie możesz kopiować zawartości tej strony