Persona klienta – praktyczne wskazówki opracowania

Persona – Kim jest Twój Klient?

  • Zanim zaczniemy analizować (np. za pomocą Mapy podróży klienta) lub projektować doświadczenia klienta w jego podróży z naszą firmą lub marką, trzeba zadać sobie pytanie KIM jest KLIENT (Persona)? Pomoże nam w tym ćwiczenie z określeniem Persony.
  • Persona klienta przedstawia profil typowego klienta usługi lub produktu.
  • Często jest tak, że dla tej samej usługi lub produktu występuje kilka person. Np. z konta bankowego może korzystać 25-letnia kobieta zaczynająca swoją pierwszą pracę, jak również 45-letni mężczyzna, który zarządza budżetem domowym swojej rodziny. Wówczas trzeba rozpisać kilka profili person.
  • W profilu Persony powinny znaleźć się informacje charakteryzujące klienta pod kątem jego sposobu myślenia, postrzegania świata i postepowania, jak również jego stosunku do technologii, czy wreszcie osobistej sytuacji życiowej i zawodowej.

 

Cele, motywacje i wyzwania Persony

  • Dodatkowo w opracowaniu Persony należy zastanowić się i opisać cele oraz zadania stojące przez danym klientem.
  • Warto wykorzystać do tego zadania informacje z badań klientów, wypowiedzi otwartych z badania NPS, informacje o klientach od naszych pracowników.
  • Jak to zrobić? Można zastosować dwa podejścia:
    • Podejście wąskie: Można je zawęzić do obszaru związanego z analizowaną usługą lub produktem np. jeśli analizujemy podróż klienta firmy świadczącej usługi dostarczania ciepła (ogrzewania) – wówczas napiszemy o tym, że celem klient jest to, żeby miał ciepło, kiedy potrzebuje, bo nie lubi mieć w domu zimno, gdy zaczynają się pierwsze zimne noce.
    • Podejście szerokie: Możemy też popatrzeć na cele persony szerzej tj. w kontekście jej sytuacji życiowej – wówczas napiszemy – znalezienie sposobu na to, aby zużywać jak najmniej ciepła, rozumieć jak i kiedy można oszczędzać i jakich operatorów wybrać, aby wspierać środowisko.
  • Podobnie należy podejść do opisania Motywacji, Wyzwań i Oczekiwań naszej Persony.

 

fot. Unsplesh

Persona – pomocne pytania w opracowaniu:

  • Celów/Zadań Persony:  Do czego Persona dąży? Co chce osiągnąć? Jakie zadania przed nią stoją?
  • Motywacji: Co sprawia, że Persona podejmuje określone działania?
  • Wyzwań: Z jakimi trudnościami Persona się mierzy? Co chce „przewalczyć”, „rozpracować”, „pokonać”?
  • Oczekiwań: Jakie Persona ma potrzeby i oczekiwania?

 

Którą Personę wybrać do analizowania lub projektowania doświadczeń (Customer Experience)

  • Zazwyczaj jest tak, że dla jednej usługi lub produktu person mamy kilka. Jednak z różnych powodów nie możemy zając się wszystkimi naraz, gdyż musimy priorytetyzować nasze działania i skupić się na wybranej grupie. Do diagnozowania podróży klienta warto wówczas wybrać personę najważniejszą z biznesowego punktu widzenia tzn. najbardziej dochodową lub najbardziej opiniotwórczą lub personę przyszłościową czyli taką, której udział w grupie naszych klientów chcemy docelowo zwiększyć.
  • Określenie Persony jest pierwszym krokiem analizy customer experience management.
  • Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci opracować Persony, jeśli jednak potrzebujesz wsparcia – jesteśmy.
Dodaj komentarz

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Kontynuuj zakupy