Promuj postawy proklienckie – w budowaniu kultury firmy, która jest ukierunkowana na Klienta, ważne by działania budujące dobre doświadczenia były codzienną praktyką. Klienci rekomendują firmę na podstawie swoich subiektywnych odczuć z kontaktu, dlatego ważne jest, by zachęcać Pracowników do pozytywnego nastawienia i reagowania w każdej sytuacji.
Pracownicy powinni rozumieć i utożsamiać się z zachowaniami proklienckimi, których się od nich oczekuje. Warto angażować Ich na etapie definiowania tych działań. Wspólna praca warsztatowa nad wynikami badań otwiera dyskusję o oczekiwaniach Klientów, a „wchodząc w Ich buty” i zastanawiając się nad sposobem myślenia, odczuciami i reakcjami – pozwala na bardziej obiektywne określenie pożądanych zachowań proklienckimi. Podczas wypracowania rozwiązań – często powstają oryginalne pomysły ich promowania czy ciekawe formy graficzne. Warto je wykorzystać jako reklamę wewnętrzną Customer Experience, pokazując ich autorów i historię powstania.
Klientocentryczna firma – Zaangażuj zarząd i wszystkich Pracowników
Jak promować proklienckie postawy Pracowników?
O pożądanych postawach proklienckich powinni przypominać Menedżerowie na każdym poziomie zarządzania. Gdy Członkowie Zarządu mówią, że oczekują codziennego dbania o Klienta, okazywania zainteresowania, zrozumienia i zadbania o jego odczucia i doświadczenia – Pracownicy uświadamiają sobie, jak ważna jest ich praca i jak istotną rolę ogrywają w budowaniu zadowolenia Klientów. Jeśli Menedżerowie mówiąc o podejściu do Klienta, przytaczają informację o trwających projektach, wypracowanych rozwiązaniach, zaangażowanych osobach – podkreślają wagę tych działań. Jeśli przedstawiają opinię zadowolonych Klientów – pokazują, że warto dbać o dobre doświadczenia Klientów.
W firmach ukierunkowanych na Klienta wielu Pracowników podejmuje się roli Ambasadora Customer Experience. Firma wspiera ich w poszerzaniu swojej wiedzy, zdobywają nowe doświadczenia, jest to dla nich możliwość rozwoju, a jednocześnie stają się promotorami tej idei.
Bardzo istotnym elementem wdrażania pożądanych postaw jest docenianie i prezentowanie osób, które wzorcowo zareagowały w relacjach z Klientem. Przedstawienie ich zachowań, pokazanie opinii zadowolonego Klienta – takie działania pozwolą innym na uświadomienie sobie, że właściwe reakcje są możliwe, mają miejsce w firmie i warto je prezentować.
W celu zwiększania zainteresowania Customer Experience często w firmach są organizowane konkursy i gry oraz inne działania promujące. Dobrym pomysłem jest włączanie Pracowników w wymyślenie lub dobranie narzędzia, które jest ciekawe dla nich. W ten sposób będą mogli w przyjazny sposób poznać temat lub pochwalić się swoją wiedzą.
Wszystkie te działania pozwalają także na osiągnięcie dodatkowego efektu – większego zaangażowania i utożsamiania się Pracowników z ideami budowania dobrych doświadczeń.
autor: Agnieszka Biegańska
To pracownicy tworzą Customer Experience – zobacz artykuł pulsHr z 2013 r. (Joanna Hirsz)