„Polskie przedsiębiorstwa nie przejmują się jakimkolwiek ulepszaniem swoich produktów, usług czy sposobów działania na rynku. Pod względem aktywności w obszarze innowacji znalazły się na kompromitującym przedostatnim miejscu” – czytamy w portalu Forsal.pl (grupy Infor) w Rankingu Innowacyjności.
To niestety bardzo smutna wiadomość, nie tylko dla polskiej gospodarki, bo przecież ta może być napędzana przez innowacje, ale także przede wszystkim dla nas – potencjalnych klientów. Pozbawia nas to bowiem możliwości korzystania z lepszych, bardziej funkcjonalnych, często oszczędzających nasz czas produktów. A może także
z bardziej przyjaznych środowisku, tańszych – jeśli producent wykorzysta innowacje
w łańcuchu produkcyjnym.
Nowe produkty, ich jakość, funkcjonalność, stosunek jakości do ceny – budują doświadczenie klienta z marką.
Świat pędzi więc do przodu, nasze – klientów – potrzeby również a polscy przedsiębiorcy nie nadążają za tym trendem – jak wynika z rankingu. Co ciekawe – raport obejmuje okres kiedy już polscy przedsiębiorcy mieli dostęp do unijnych środków na rozwój i badania. Że biurokracja unijna przy pozyskiwaniu ich jest przerażająca? Zapewne tak. Czy jednak nie warto spróbować, jeśli może to firmie przynieść korzyści finansowe, zadowolenia klientów i ich lojalność?
Innowacja a postawa pracowników firmy
Prowadząc warsztaty z innowacyjności, zauważyłam, jak bardzo pozytywnie tego typu praca wpływa na pracowników firmy. Okazuje się, że niezależnie z którego działu oni pochodzą, mają wiele ciekawych pomysłów, które po wygładzeniu, dopracowaniu, często połączeniu ze sobą, dają efekt w postaci konceptu nowego produktu. Wówczas rolą zarządów firm jest znalezienie czasu, pieniędzy i przestrzeni, aby pozwolić realizować projekt, o ile rzecz jasna klienci także oceniają go pozytywnie lub rysuje się taka szansa. Korzyści z takiego przedsięwzięcia mogą być ogromne.
- Buduje się zaangażowanie pracowników, którzy widzą, że ich pomysły mogą znaleźć zastosowanie w praktyce, że są wysłuchani i mają wpływ na firmę.
- Pracownicy widzą, że produkty, które mają szansę być polubione, docenione przez klientów, a wymyślone przez nich, są ważne dla firmy. Że firma dba o dobre doświadczenie klientów.
- Klienci są zadowoleni: mają nowe produkty, są obsługiwani przez zadowolonych i zaangażowanych pracowników.
- Rośnie pozytywny wizerunek firmy, jako tej, które rozwija się, poszukuje nowych rozwiązań dla swoich klientów.
- Jeśli wszystko powyżej się pozytywnie sprawdza i firma jest w stanie szybko i zwinni prowadzić projekty rozwojowe – firma osiąga też oczekiwany zwrot z inwestycji w postaci przychodów.